معرفه ونکره:
معارف شش بود مضمر اضافه علم ذواللام موصول و اشاره
1-نکره: به اسامی گفته میشود که ناشناخته میباشندودرآخرآن تنوین قرار میگیرد(ــًـــٍـــٌ)
کتابٌ کتاباً کتابٍ
2- معرفه :به اسامی گفته میشود که شناخته شده ودارای شش نوع میباشد
انواع معارف:
1-ضمایر:تمامی ضمیرها را شامل میشود
الف :ضمیر منفصل: 1- ضمیر منفصل مرفوعی (هو - هما - هم - هی - هما - هن.......نقش آنها مبتدا مرفوع)
2- ضمیر منفصل منصوبی(ایاه - ایاهما - ایا هم - ایاها........ نقش آنها مفعول به منصوب)
ب : ضمیر متصل : 1- ضمیر متصل مرفوعی ( ا -و-ن-تَ-تُما-تُم-تِ-تُما-تُنَ-تُ-نا-ی........نقش آنهافاعل مرفوع)
2- ضمیر متصل منصوبی ومجروری(هُ- هُما- هُم-ها-هُما-هُنَ-ک-کما...ی- نا...نقش آنها مفعول به ومجرور)
نکته 1:ضمایر متصل مرفوعی متصل به فعل میباشندوچون بعدازفعل هستندفاعل مرفوع میباشند خَرَجــــا
حروفی که با رنگ آبی هستند مشترک بین ماضی ومضارع است کتَبنَ یکتبن تکتبن خرجوا یخرجون
نکته2: ضمیر نا هم در متصل مرفوعی وهم در متصل منصوبی است طریقه شناخت آن به این شکل است
ماباید به حرکت حرف ماقبل آن توجه کنیم اگر حرکت حرف ماقبل ساکن باشدمرفوعی وفاعل است
اگر حرکت حرف ماقبل فتحه باشدمنصوبی ومفعول به میباشد خَرَجــــ°نا ضَــرَ بـــَـنا
نکته3: برای تشخیص ضمیر متصل منصوبی از مجروری :
ضمایر هُ هُما هُم ها هُما .. اگر به فعل متصل شوند منصوبی ضَرَبــَه یضربُونـــَه
اگر به اسم وحرف متصل شوند مجروری(مضاف الیه -مجروربه حرف جر) کتا بـــَه علیــهِ
2- اسم اشاره: هذا هذه ذلک تلک هؤلاء اولئک
3-اسم موصول : الذی التی الذین اللاتی من ما
4- دارای الف و لام (ال): الکتاب السفینة
5-اسم علم : اسامی خاص
6- اضافه : اسم نکره ای است که بااضافه شدن به یکی ازمعرفه ها که معمولا اسم ال دار یا ضمیر است
کتابٌ ← کتاب المحسنات کتابــــــه تنوین حذف شده نکره تبدیل به معرفه میشود